fbpx

Genoeg bewegen tijdens het (thuis)werken

Heb jij een baan waarbij je veel zit? Het zal vast niet nieuw voor je zijn dat zittend werk gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Je voelt je wellicht minder fit of gelukkig. Misschien krijg je zelfs wel last van je lichaam door het aannemen van een verkeerde houding tijdens het stilzitten. In dit artikel vind je tips om tijdens het werk voldoende beweging te krijgen!

Waarom is bewegen zo belangrijk?

Door genoeg te bewegen, krijg je een betere conditie. Ook wordt je weerstand beter, waardoor het risico om ziek te worden vermindert. Je bloedsomloop verbetert, je voelt je fitter, gelukkiger en je zelfvertrouwen gaat omhoog! Door genoeg te bewegen, maakt je lichaam namelijk serotonine aan, ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd.

In dit artikel vind je een aantal opdrachten die je tijdens het werken kan uitvoeren. Wanneer je aan het werk bent, is het natuurlijk erg belangrijk dat je bureaustoel en bureau goed afgesteld staan naar jouw lengte. Krijg je toch last van je nek, schouders of rug? Probeer dan goed op te letten dat je de juiste houding aanneemt tijdens het zitten; rechtop en niet te ver naar je scherm gebogen. Succes met bewegen!

 

Planten

Tijdens (bureau)werk in beweging

  1. Werk je thuis en hoef je niet naar je werkplek te reizen? Dan hou je waarschijnlijk in de ochtend meer tijd over. Deze tijd kun je benutten door wat langer uit te slapen of door uitgebreid te ontbijten. Maar als je voldoende beweging wilt hebben, kan je ook op dezelfde tijd opstaan als dat je vóór het thuiswerken deed en een wandeling maken. Let er tijdens het wandelen op dat je voldoende afstand houdt van anderen, drukke plekken ontloopt en thuis blijft wanneer je klachten ervaart;
  2. Ben je op kantoor? Wandel dan even naar je collega toe in plaats van een e-mail te sturen;
  3. Meerdere korte pauzes werken vaak beter dan één lange. Probeer daarom tijdens het werken ieder half uur een keer op te staan. Haal even een frisse neus, zet een kopje thee of koffie of loop op je normale snelheid twee keer een acht-vorm;
  4. Strek tijdens het zitten regelmatig even je knieën;
  5. Heb je planten in huis? Geef ze dan niet allemaal in één keer water. Geef eerst de ene helft water en doe de andere helft wanneer je weer een tijdje hebt gezeten;
  6. Een andere leuke oefening die je zo nu en dan kunt doen: doe je borst vooruit en duw je ellebogen beiden 20 seconden lang tegen de rugleuning van je stoel aan. Herhaal dit tien keer;

Succes en werk ze!

 

 

Over de auteur

Marjolein Vlems

Mijn naam is Marjolein Vlems. Ik ben sinds september 2019 in dienst bij Buchrnhornen als Marketing Communicatie medewerker. Ik interview o.a. collega's om een mooi artikel op onze website te plaatsen. Zo houden we jou op de hoogte van alles wat binnen ons bedrijf speelt!